Alates 2026. aastast kehtib üldine maksuvaba tulu 700 eurot kuus ehk kuni 8400 eurot aastas. Erisus võrreldes varasemate aastatega on see, et üldine maksuvaba tulu ei vähene inimese sissetuleku suurenemisega ehk hoolimata sissetuleku suurusest on maksuvaba tulu ikka aastas maksimaalselt 8400 eurot.
Maksuvaba tulu saab rakendada töötaja kirjaliku avalduse alusel vaid üks tööandja või väljamakse tegija (tulumaksuseaduse § 42 lõige 2 avaneb uues vahekaardis). Kui inimene töötab mitme tööandja juures, on tal võimalus esitada maksuvaba tulu avaldus vaid ühele tööandjale. Töötajal on võimalus otsustada, millise tööandja juures maksuvaba tulu rakendada. Kui töötaja kirjalikku avaldust ei esita, tuleb tööandjal kinni pidada tulumaks alates esimesest eurost.
Maksuvaba tulu saab ühes kalendrikuus kasutada maksimaalselt 700 eurot. See tähendab, et töötaja saab avaldusse märkida maksimaalselt 700 eurot, kuid soovi korral saab rakendada ka madalamas määras maksuvaba tulu, nt 500 eurot. Oluline on, et tööandja lähtuks maksuvaba tulu arvestamisel töötaja esitatud kirjalikust avaldusest.
Kui töötaja ei soovi kasutada maksuvaba tulu, siis on tal võimalus jätta maksuvaba tulu avaldus tööandjale esitamata või esitada maksuvaba tulu avaldus, kuhu märkida maksuvabaks tuluks null eurot.
Kuigi maksuvaba tulu arvestamise süsteem muutub 2026. aastaga märkimisväärselt, siis sellest hoolimata jäävad kehtima kõik seni tööandjale esitatud maksuvaba tulu arvestamise avaldused, kuid seda summas, mis avaldusse märgitud on. Ehk kui varasemalt on esitatud tööandjale maksuvaba tulu avaldus summas 654 eurot ning töötaja uut avaldust esitanud ei ole, on tööandjal võimalus väljamakse tegemisel arvestada maksuvaba tuluga vaid kuni 654 eurot.
Kui töötaja soovib maksuvaba tulu summat muuta (nt tõsta 700 euroni), tuleb selleks esitada tööandjale uus avaldus. Kui töötaja on varasemalt esitanud tööandjale maksuvaba tulu kasutamise avalduse sõnastusega nt „maksuvaba seadusjärgsest määrast, vastavalt töötaja tulu suurusele“, siis on tööandjal võimalik alates 2026. aastast rakendada töötaja suhtes maksuvaba tulu suurust kuni 700 eurot ning selleks ei pea töötaja uut avaldust esitama.
Kuna maksuvaba tulu ei sõltu enam inimese aastatulust, siis ei ole ka vajadust muutuvpalga korral inimestel igakuiselt uut avaldust esitada. Seda seetõttu, et alates 2026. aastast on üldine maksuvaba tulu 700 eurot kuus/8400 eurot aastas ning see ei vähene aastatulu suurenemisega. Kui töötaja on esitanud tööandjale maksuvaba tulu arvestamise avalduse ja märkinud maksuvaba tulu summaks 700 eurot, kuid mõnes kuus on tema töötasu väiksem, on väljamakse tegijal võimalus arvestada maksuvaba tuluga vaid kuni töötasu väljamakse ulatuses.
Avalduse esitamine